شهادت حضرت امام محمدتقی، جواد الائمه(ع)
تسلیت باد
.
محمدعلی کعبی
شیعیان با عشق به اهل بیت:، در شادی و غم آنها شریک هستند. اندوه در مصائب اهل بیت:، مایه فضیلت انسان و قرب الهی میشود. اندوه برای اهل بیت: پیامدهایی برای شیعه در بردارد که برخی از آنها عبارتند از:
اجرای دستور صریح خداوند در قرآن مبنی بر محبت ورزیدن به اهل بیت پیامبر و دوست داشتن آن بزرگواران؛
دوری جستن از بدیها و زشتیها و پیوند با خوبیها و زیباییها؛
کوشش برای دورشدن از صفات انسانهای شرور و دشمنان اهل بیت: و نزدیک شدن به ویژگیهای کمالی اهل بیت:؛
همدردی با انسانهایی شایسته که در پی هدایت انسان به شهادت رسیدهاند. درحقیقت، اندوه و گریه به مصائب اهل بیت:، نوعی سپاسگزاری و قدرشناسی از آنهاست؛
زنده نگاه داشتن مکتب و یاد امامان معصوم(ع) و رهبران دینی، با مراسم عزاداری و اظهار پایبندی به راه آنان. چنان که امام خمینی(ره) میفرمود: «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است».
* آیا شواهدی تاریخی و دینی مبنی بر زنده نگاه داشتن یاد شهیدان و بزرگان وجود دارد؟
بله شواهد تاریخی بسیاری وجود دارد، از جمله:
اندوه طولانی حضرت یعقوب در فراق یوسف و ساختن دارالاحزان و سفیدشدن چشمش در فراق یوسف پیامبر که شرح آن در سوره یوسف آمده است.
اندوه وگریه پیامبر در فراق افرادی چون فرزندش ابراهیم، همسرش حضرت خدیجه و شهادت حضرت حمزه نقل است. پس از جنگ احد، پیامبر خدا وارد مدینه شد و دستور داد مراسم سوگواری برای حمزه سیدالشهدا برگزار شود. ایشان تا آخر عمر، هر گاه به یاد حمزه، سیدالشهدا یا جعفر طیار میافتاد، اشک در چشمان مبارکش حلقه میزد.
امام رضا و امام جواد(ع) هنگام خروج از مدینه، چون میدانستند بازگشتی در کار نخواهد بود، دستور دادند مردم مراسم عزا به پادارند و گریه کنند.
امام جعفر صادق(ع) نیز در ایام محرم، مجلس عزا بر پا میکرد و پارچهای سیاه به دیوار اتاق خود نصب میکرد و به شعرا و قاریان میفرمود از مصائب اباعبدالله الحسین بگویند و خود میگریست.
حضرت زهرا(س) روزهای جمعه به زیارت قبر عموی خود حمزه میرفت، نماز میگزارد و در کنار قبر وی اشک میریخت.[22]
محقق بزرگوار حضرت آیت الله سبحانی نیز درباره اندوه در مصائب اهل بیت: میفرماید:
به تعبیری دیگر، سرودن اشعار مذهبی همراه با اظهار عواطف و تأثّر، نوعی همدردی و همراهی با شهیدان راه حق است... . اگر این مجالس تعطیل شود و یاد شهدا در هر سال تجدید نگردد، مکتب ایثار و شهادت به فراموشی سپرده میشود. شیعیان با برپا کردن مجالس سوگواری در ماههای محرم و صفر، منطق حسین ابن علی را که منطق همه شهداست، احیا میکنند.[23
نظر دهید